top of page

Вихователю про дитину з розладом аутистичного спектру

1 (3).png

Вітаю!

У висновку ІРЦ написано, що я розвиваюся не так, як інші діти, але я буду ходити у вашу групу. Мої батьки вам уже сказали, що в мене - аутизм (РАС - розлад аутичного спектра). Це означає, що в мене є порушення в соціальній комунікації, моя поведінка - обмежена і повторювана. Нове приймати мені дуже складно. 

Давайте познайомимося ближче.

Поради та ідеї, які допоможуть мені познайомитися й адаптуватися:

 

На першій зустрічі я поводжуся гірше, ніж зазвичай. Усі дорослі хочуть, щоб дитина на першій зустрічі показала себе з найкращого боку. А для всіх дітей перша зустріч викликає багато хвилювань. Для мене - це справжнє випробування. Незнайоме оточення, нові люди й правила, все це я приймаю важче, ніж інші діти.

Знайомство зі мною пройде інакше, ніж з іншими дітьми, тому що знайомство з усім новим для мене складність. Мені буде комфортніше, якщо в мене в руках буде моя улюблена іграшка або предмет. Навколо якомога менше нового (звуків, іграшок і людей), тільки ви, мама і я. А ще важливо, щоб ви були обережнішими і стриманішими, ніж зазвичай. Я ціную більшу дистанцію і невелику увагу до себе. Тоді, я швидше розслабляюся і звикаю до людей.

Я буду поступово знайомитися з групою, дорослими й дітьми. Перші кілька разів я краще прийду, коли інші діти вже в групі. Посиджу, послухаю, звикну. Я побуду на лавочці в роздягальні, не квапте мене. Потім я почну заходити в групу і буду знайомитися з обстановкою в ній і дітьми.

Мені важливо знати, де знаходяться умивальник, туалет і спальня, і мати свої шафку, стіл, стілець, ліжечко. Покажіть мені їх. Нехай мій стіл, шафа і ліжко будуть з краю, а не серед дітей і на них буде моє фото. Так я точно знатиму, що це Моє і почуватимуся безпечно.

Поради та ідеї, які допоможуть мені стати справлятися з перенапруженням і запобігати істерикам:

 

Я завжди буду дитиною з особливостями поведінки.  Якісь соціальні норми й правила засвою, але якісь особливості моєї поведінки залишаться і ви до них звикнете. Я буду іноді розгойдуватися і видавати дивні звуки. Гратиму так, як я люблю, тому що моя гра - це задоволення. Якщо намагатися заборонити все, мені буде дуже складно і це може призвести до істерики.

Мої істерики можуть бути несподіваними. За моєю поведінкою може бути не видно, що я засмучена або серджуся, тому ти не зрозумієш, як давно псується мій настрій, ти побачиш тільки фінальний акорд. Істерику. Ось деякі ідеї, які допоможуть її уникнути.

2 (6).png
3 (6).png

Усі діти можуть вередувати аби отримати іграшку, яку хочуть. Але в моєму світі є мега важливі для мене речі. Моя мама знає і розповість, що мені дуже важливо і я не можу чекати зовсім, а коли я можу справлятися і приймати правила. Наприклад, мій світ руйнується, коли я бачу гойдалку і не можу на ній погойдатися. Попросіть дітей поступитися мені. Вони так навчаться піклуватися про інших людей. В інших справах я зможу трохи почекати і з часом прийняти загальні правила.

Покажіть мені місце, де я зможу усамітнюватися, коли мені буде важко. Дозвольте мені використовувати це місце для відновлення стільки разів, скільки потрібно. Іноді це роблять у спальні. Кладуть мат або використовують моє ліжечко. Іноді роблять куточок для відпочинку в ігровій. Важливо, щоб вона була з краю біля стінки. Там кладуть ковдру, щоб я могла сховатися. Якщо вона буде важка, це буде круто. Вона заспокоює мене набагато краще. Дозвольте брати не більше однієї іграшки в це місце. Я повертатимуся в загальну кімнату, щоб погратися.

4 (5).png

Навіть звикнувши до звуків, я все одно буду втомлюватися від них набагато швидше, ніж інші діти. Я буду користуватися навушниками. Допомагайте мені їх вдягнути, якщо побачите, що я розгойдуюся, б'ю себе по вухах і збираюся влаштувати істерику. Згодом я надягатиму навушники сама.

Поради та ідеї, як допомогти мені в розвитку та навчанні.

 

Я вже давно вчуся, ходжу на заняття до психолога та логопеда і багато чому вже навчилася. Мої батьки знають, які способи і секрети працюють зі мною добре. Розпитайте їх детально і в нас теж буде виходити.

 

Я розумію картинки, краще ніж мову. Використовуйте додаткові засоби комунікації (картинки), щоб спілкуватися і навчати нового. 

Щоб навчиться нового, мені потрібно зробити це кілька разів. Усі діти вчаться, наслідуючи, копіюючи дорослим і один одному. Я вчуся не так.   Буває, що потрібно зробити нову дію кілька разів моєю рукою, щоб я зрозуміла, що потрібно. Іноді вистачить однієї спроби зробити моєю рукою, а буває, що достатньо підказки словом. Рука в руці - це теж підказка. 

Використовуйте мінімальну підказку. Тобто спочатку спробуйте словесну, а потім більш інтенсивну (робити моєю рукою). Один момент: пам'ятайте, я насторожена до дотиків, тому не робіть це не познайомившись зі мною добре. Коли я з вами "подружуся" і впізнаю ваші руки, я буду приймати допомогу.

Мені потрібна допомога в перемиканні та привнесення в гру нових деталей.  Якщо я зациклююсь на чомусь це погано. Тоді я не розвиваюся. Я люблю крутити колесо, додавайте в цю гру корисні ідеї: швидко крутиться, повільно, зупинилося. І чим далі, тим більше елементів можна додати в таку гру.

Дозвольте мені брати участь у святах. Я не люблю гучну музику, я зможу спостерігати за дітьми, іноді навіть у навушниках. Не ізолюйте мене, з часом я звикну.  Я зможу вивчити і розповісти досить довгий віршик, або повторювати рухи в танці.  

Звертайте увагу на мої сильні сторони і таланти. Я дуже уважна і чудово запам'ятовую. Я можу знаходити відмінності в картинках і розповісти де яка геометрична фігура. Запитуйте мене про це.  

Мій розвиток - це не тільки ваша відповідальність, мій вихователь. У мене є ІПР і там вказані фахівці та заняття, які мені потрібні.  Зі мною займаються психолог і логопед. У них є спеціальні знання. З ними можете обговорювати і радитися! Разом ви зможете набагато більше, ніж окремо.

5 (4).png

Поради та ідеї, як познайомитися з дітьми в групі.

 

Ваші коментарі вголос, допомагають нам розуміти один одного і мені саму себе. Інші діти не зрозумілі для мене, а я незрозуміла іншим дітям. Ви пояснюєте мені правила, а їм потрібно пояснювати мою поведінку. Чому я іноді затуляю вуха, чому граю іншими способами, чому я махаю руками.  Наприклад, коли я починаю поводитися дивно, скажи вголос про це: "Ти махаєш руками, бо тобі весело" або "Тут голосно, я допоможу тобі вдягнути навушники", "Ти втомилася, тобі треба відпочити".

Моя гра ніколи не стане схожою на ігри інших дітей. Ми можемо грати різними способами. Усі діти грають один з одним у рольові ігри. Дівчата грають "у перукарню", уявляючи себе дорослими майстрами. А я отримую задоволення від дотику до волосся ляльки і засмучуюся, якщо воно плутається. Хлопчаки грають у машинки, уявляють себе водіями і супергероями. А я люблю дивитися, як крутяться колеса.  

Розкажіть на перших батьківських зборах про те, що я ходитиму в нашу групу. Батьки інших дітей спочатку можуть бути проти, бо можуть боятися того, що я буду непередбачуваною і навчу дітей погано поводитися. Мої батьки розкажуть про мене, мої захоплення, складнощі і про мій діагноз теж. Вони говорять простими словами, знають головне і можуть поділитися з іншими.  Коли батьки розкажуть про мене, інші мами й тата вважатимуть мене просто дитиною, а не якоюсь небезпекою.

 

У садку я зможу навчитися простих, але дуже важливих для життя речей. Ви можете подумати, навіщо мені потрібен дитячий садок, якщо для мене це так важко? Я, як і всі, буду жити у світі людей і мені важливо навчитися справлятися зі складнощами та спілкуватися. Ділитися з іншими дітьми, або навпаки наполягати. Перебувати в галасливих місцях, бути без мами, звертатися по допомогу і демонструвати успіхи, говорити з різними людьми, одягатися, їсти і багато іншого. Діти вчаться легше в маленькому віці, тому мені важливо отримати цей досвід у садку. А ще я можу зустріти чуйних і терплячих людей, які зрозуміють, що я багато можу, що іноді мені складно і що потрібна допомога. Після такої зустрічі мені набагато легше повірити іншим незнайомим людям і захочеться нових знайомств.

 З усім цим досвідом я потім піду в доросле життя!

 

Маленька післямова:)

Дуже може бути, що в нашій групі опиниться дитина зі схожими складнощами, але її мама не скаже, що в неї РАС. Може вона сама не знає про це. А можливо, їй важко говорити. Тобі не варто говорити мамі в лоб про труднощі й називати діагноз. Але мої підказки допоможуть і в спілкуванні з цією дитиною теж. І це здорово.

bottom of page