Батькам про дитину з церебральним паралічем

Привіт, мої мамо і тату.
В мене церебральний параліч. Про мій діагноз ви дізнались не одразу. Тому знадобився час, щоб зрозуміти і прийняти те, що відбувається. На вас, мої батьки, звалилася купа інформації та різних ідей, як з таким діагнозом потрібно діяти. Ці ідеї дуже відрізняються одна від одної, і вам важко в них розібратись, але доведеться це зробити. Вирішувати, що для мене є корисним, потрібно вам.
Мама і тато – мої головні експерти. Ви мене знаєте краще за всіх, і я вам довіряю. Вам потрібно буде багато читати, консультуватися, говорити з іншими батьками і обирати.
Давайте вияснимо, що зі мною. А отже, визначимо рівень за GFM-CS. Це допоможе зробити лікар або фізичний терапевт. Всього рівнів п`ять: перший – найлегший, іноді майже не помітний. П`ятий – найтяжчий. Спеціалісти, які користуються сучасними методами, добре знають цю класифікацію.
В мене третій рівень. Це означає, що я можу самостійно сидіти на підлозі, повзати і ходити на короткі відстані. Але коли я піду до садочка або школи, мені буде потрібний візок, щоб пересуватись на великі відстані разом з групою і щоб в мене були сили на інші справи.
Але є і добра новина: мій мозок увесь час розвивається.
Все, що я роблю, - формує нейронні зв`язки. Мої ігри, звичайні справи, активність та спілкування створюють мій мозок! Тому так важливо підібрати методи, які будуть допомагати розвиватись мені завжди, а не лише на занятті.
Підберемо методи реабілітації і професійних та чесних спеціалістів. Тоді буде легше прийняти мене з моїми відмінностями. Є багато різних методів, які вам будуть пропонувати, щоб допомогти мені розвиватись. І одні суперечать іншим.
Я розкажу про важливі факти

-
Одні кажуть, що якщо багато займатись, мій діагноз відмінять. Але це неправда. Проблема, що виникла, стабільна. Для мене дуже важливі і потрібні заняття, але діагноз не відмінити і мої рухи завжди відрізнятимуться.
-
Вчені довели, що біль та страх руйнують нейронні зв`язки. Але ж ми точно хочемо, щоб я вчився і розвивався, а значить, формував ці нейронні зв`язки. Не дозволяйте використовувати методи, коли мені боляче, навіть якщо вам обіцятимуть чудо. Ще можуть сказати, що мені зараз боляче, але потім я забуду. Ні, цей жах і недовіра до людей будуть зі мною завжди. Не ставте на мені експериментів, не допускайте болю. Знайдіть спеціалістів, які допомагатимуть по-справжньому.
-
Комунікація, гра і пізнання важливі від самого початку. Іноді кажуть, що спочатку треба розвинути рухи, і лише потім все інше. Це не так. У всіх дітей розвиток відбувається у всіх сферах.
Знайдіть лікарів, фізичного терапевта, психолога та логопеда. Ви можете спитати інших батьків та вибрати таких:
-
в кого на заняттях діти не плачуть;
-
хто навчає того, що я можу одразу використовувати в житті;
-
хто навчає вас, моїх батьків, як навчати мене, грати зі мною та допомагати мені;
-
хто знає, чого я можу навчитись найближчим часом, і розповість про це вам;
-
хто мотивує мене старатись і робити більше, ніж я роблю зараз;
-
хто пояснить вам, як зробити мене більш активним та самостійним. А допомагати лише там, де мені дійсно потрібна буде допомога;
-
хто зможе підібрати мені необхідне обладнання.
Я буду вдячний вам за спеціалістів, які допоможуть мені розвиватись, навчитись довіряти людям і жити в задоволенні. Розмовляйте з експертами, котрі зі мною працюють, в них ви зможете багато чому навчитись. Спеціалісти багато знають про діагнози, а ви – про мене. Об’єднавшись, ми багато чого зможемо.

Платформа для мого розвитку – тексправильні пози. Спеціаліст з фізичної терапії підбере пози, в яких легше буде керувати моїми м’язами довго, майже увесь час, а не лише під час процедур. В них мій тонус буде оптимальним. Правильні пози дозволять мені краще їсти (ковтати і жувати), говорити, грати в ігри, в які грають мої однолітки. Загалом, жити стане краще.
Міняти мені пози – це ціла наука! Фізичний терапевт нас цього навчить. Можна зробити так, що зміна пози стане для мене справжнім розвиваючим заняттям. Уяви: ти поміняв мені підгузок, а ефект як від вправ з найкрутішим спеціалістом. Це спеціальні прийоми, які ви спочатку не знали але легко навчитесь.
Є ще купа інших секретиків, які міняються з віком. Наприклад, що рухові руки потрібно допомагати, підтримуючи і скеровуючи рух за плече. Що сидіти потрібно так, щоб ноги стояли на підлозі, а кути в суглобах були 90 градусів, що якщо на олівці і ложці ручка товста, то мені буде легше, і багато чого іншого.
Нас чекає навчання прийомам розслаблення. Це важливо!
Іноді я буду втомлюватись від положення або пози, але не завжди і не одразу навчусь їх самостійно міняти. Ви ж пам’ятаєте– в мене труднощі з керуванням м’язами! Я навчуся цього пізніше за своїх однолітків, а спочатку втому буду показувати неспокоєм і капризами.

Відчувати себе частиною звичайного життя, бути більш уважним, мені допоможе спеціальне обладнання, котре підберуть спеціалісти.
-
Для позиціювання та переміщення: стільчики, ходунки, візки. Вони влаштовані таким чином, що підтримують мої м’язи в правильному положенні, допомагають відпочити, захищають від контрактур. Добре обладнання – це завжди додаткова допомога і мені, і вам. Це не ще один діагноз, а допомога.
-
Для спілкування. Я одразу розумію, що хочу сказати, але не можу цього зробити. Щоб «говоріння» встигало за думками, ми можемо використовувати карточки PECS і планшет, який вимовляє мої фрази швидше, ніж я. Усе це зробить мене рівним учасником спілкування і надихне розмовляти та взаємодіяти з дорослими та дітьми.
-
Є багато іграшок для радощів і пізнання. Є такі, що я можу активізувати, просто натиснувши кнопку. Повірте, це дуже весело і надихає грати і розвиватися. Я буду грати в ігри по віку, але в інший спосіб возити потяги, робити аплікації.
Краса рухів та схожість на інших дітей для мене зовсім не важливі. Я люблю робити щось і бачити результат. Я рухаюсь по-іншому. Всі батьки хочуть, щоб рухи дитини були гарними. Ви можете витратити багато ваших і моїх сил на плавність рухів. А можна допомогти мені стати активним, самостійним і робити те, що мені й дітям мого віку по-справжньому цікаво.

Ось що корисного можна робити нам разом:
Грати і балуватись. Тоді я відчуваю, що мене люблять просто так, а не за якусь нову навичку – це найкраще, що я переживав. Найкращий спосіб показати це – грати, бавитись, бешкетувати. Наприклад, малювати щось одне на одному або розповідати щось смішне на вухо і сміятись разом. Або бризкатись у ванній и дути на піну. Разом торкатися снігу, корчити гримаси, бавитись у кліпалки. О, в мене, напевно, з’явиться з вами ще купа ідей! Мені дуже подобається, коли ми разом з вами, коли в гри немає важливого сенсу, коли ми розслаблені та раптові. Це веселіш усього! Хоча ні, не у всі ігри ми будемо грати всі разом. Наприклад, валятись на підлозі, боротись і їздити верхи, як на своєму бойовому коні, я хочу на татові.
Розуміти. Людина щаслива, коли її розуміють. Діти також хочуть, щоб їх розуміли. Я звертаюсь по допомогу, ділюся радістю, сумую або кличу вас грати. Спробуйте поспостерігати і зрозуміти, що я зараз показую. Можливо, я звертаюсь до вас поглядом. Ви ж знаєте, погляд буває різним: питальним, сяючим, радісним. Я точно хочу звернутися і вже показую, тобі свої бажання! Озвучте здогадку «ти хочеш…». Дочекайтесь мого позитивного відгуку «Саме це. Ви вгадали». А потім допоможіть реалізувати моє бажання або скажіть, що зараз це неможливо. Так я стану краще розуміти свої бажання, буду активнішим в пізнанні та старатимусь бути зрозумілішим для вас і повідомляти про те, чого «я хочу» по-дорослому.
Пробувати. Щоб навчитись нових рухів, я буду багато пробувати. Так було й у вас, дорослих: щоб навчитись ходити, ви мільйон разів падали. Будь-яке тренування складається з повторень і помилок. Коли хочуть навчитися кататись на роликах, йдуть на тренування, надягають ролики й пробують, але не йдуть на масаж. Мені потрібен безпечний простір навколо і можливість самому падати і вставати. І, звісно, потішання та підтримка. Це важко й образливо, коли падаєш. Будьте поруч не для того, щоб робити замість мене, а для того, щоб навчити. Дозвольте знову падати та вставати і знову підтримуйте.
Я буду пізнавати мій світ. Світ, котрий поруч зі мною. Ми багато часу проводимо на реабілітаційних курсах, в лікарнях, і це зрозуміло. Але світ не обмежується коридорами, палатами і кабінетами. Я дуже хочу пізнати світ таким, яким він є, у його повноті: мій двір і магазини навколо, парки й вулиці, театри та людей. Мамо і тато, не чекайте, коли моя хода стане звичайною – це навряд чи станеться. Ходи зі мною в пісочницю, в парки й на святкування. Мені подобається , коли ми з тобою гуляємо разом, хоч я ходжу повільно і на мене звертають увагу.

Мамо, я бачив, як важко тобі спочатку було ловити цікаві погляди і не відповідати на нетактовні питання. Але я дуже радий, що ми не стали сидіти вдома. Тепер ти – ас. Ти дуже вправно й легко відповідаєш на питання оточуючих. Ми запрошуємо гостей на свята, самі ходимо в гості, разом готуємо частування, фотографуємося, все прийшло з досвідом. На фотографіях , як і в житті, видно мої відмінності, але я цього не соромлюсь. Тому я став таким товариським, сам легко кличу в гості друзів і дуже хочу піти до школи.
Я хочу знайомитись і дружити з дітлахами! Так, я знаю, що спілкуватись з дорослими для мене безпечніше, як і для всіх дітей. Дорослі не штовхаються, все розуміють, можуть почекати. Вони не можуть лише одного. Бути дітьми. Дорослі не можуть замінити однолітків! Придумуйте ігри, в які ми можемо грати разом. І тоді ми зможемо дружити з сусідськими дітьми. Ми з хлопцями підемо разом в одну школу. І з часом допомога мам і тат нам буде не потрібна.
Я вірю, що моє майбутнє не залежить від мого діагнозу. Воно залежить від мого досвіду. Від того, наскільки я буду впевненим в собі, зацікавленим та активним, самостійним та товариським.

План обстеження
-
Як і всім дітям, для мене важливі походи до окуліста та лора. В мене можуть бути пошкоджені ділянки мозку, що відповідають за зір та слух. Краще це одразу вияснити та дізнатись, чи можливе лікування.
-
Щоб перевірити стан кісток та м’язів, знадобиться ортопед. При важких формах ЦА можуть зустрічатись остеопорози і патологічні перелами. Частою проблемою є викривлення кісточки на нозі. Іноді необхідна корекція сколіозу.
-
Головним лікарем має стати фізичний терапевт. Він допоможе розвинути мої рухи, контролювати аномальний тонус і буде радити ортези, спеціальні інвалідні візки або інші засоби пересування, необхідні мені за віком та потребами. Сучасна техніка дуже спрощує життя людей з ЦП, і цього не потрібно соромитись. Деякі штуки видає держава – дізнайтесь про це в ортопеда або сімейного лікаря.
-
Логопед та спеціаліст з комунікації допоможуть знайти для мене засіб спілкування з іншими людьми, якщо мовлення утруднене.
-
Психолог допоможе краще зрозуміти мою поведінку, пояснить нервові зриви, якщо вони є, запропонує способи мотивації для мого навчання.